Uplynulý týden nabídl Noc s Mozartem, ale i šansony a muzikály

Festival ve svém třetím týdnu připravil pět koncertů různých žánrů a rovněž program pro děti

Podmanivý hlas šansoniérky Szidi Tobias zněl Zahradou Kooperativy za šumění deště

Szidi Tobias prošla jako herečka několika divadly, pěvecky se začala výrazně prosazovat po roce 2000 ve spolupráci s textařem Michalem Horáčkem a autory hudby Petrem Hapkou či Jaroslavem Svobodou. Její nejnovější CD se jmenuje Jolanka a právě písně z této desky zazněly ve středu 27. července v Zahradě Kooperativy, na programu však byly i další písně převážně z dílny dvojice Milan Vyskočáni – Peter Lipovský. Szidi Tobias doprovodila její kapela ve složení Milan Vyskočáni (kytara, klavír), Milan Osadský (akordeon) a Andrej Gál (violoncello). Koncert narušilo počasí, těsně před začátkem spadly první kapky a po celou dobu vystoupení Szidi Tobias smáčel diváky ve vyprodané Zahradě Kooperativy vytrvalý déšť. To však nikoho neodradilo a všichni zůstali až do konce. Odměněni byli číší vína, která se podávala po koncertě. „Děkuji lidem, kteří statečně seděli v pláštěnkách a vydrželi celou dobu. Už jsme s kapelou hráli i na místech, kde pršelo a blýskalo se, ale tenhle déšť opravdu nechtěl přestat. Mrzí mě to, protože Český Krumlov je opravdu krásné město, snoubí se tu vkus a dobrá vůle. I tato zahrada je nádherná,“ uvedla po koncertě Szidi Tobias.

Kun Woo Paik podal v Zámecké jízdárně strhující výkon

Jihokorejský klavírní virtuos Kun Woo Paik v Zámecké jízdárně přednesl ve čtvrtek 28. července Klavírní koncert č. 1 fis moll Sergeje Rachmaninova a po přestávce pak Koncert C dur pro klavír a orchestr, op. 39 Ferruccia Busoniho. Diváci odměnili sólistův výkon bouřlivými ovacemi vstoje. Tento program byl gratulačním koncertem k letošním 70. narozeninám Kun Woo Paika. „Na tento festival se vždycky rád vracím, má nepopsatelnou atmosféru, protože se odehrává v tak úžasném městě. Je to moje třetí vystoupení, ale připadá mi, jako bych znal toto město odjakživa, je mi opravdu blízké. Letos jsem se obzvlášť těšil na příležitost provést koncert Ferruccia Busoniho. Jeho dílo je opravdu náročné na provedení, není proto mnoho příležitostí představit je publiku. Tento rok uplynulo 150 let od narození F. Busoniho, jsem proto rád, že festival skladbu zařadil do své dramaturgie,“ řekl Kun Woo Paik. V závěru Busoniho skladby zazpívala i mužská část Kühnova smíšeného sboru, klavíristu dále doprovodila Severočeská filharmonie Teplice pod taktovkou Alfonsa Scarana. Orchestr zahrál rovněž symfonickou báseň Noc na Lysé hoře Modesta Petroviče Musorgského. „S tímto orchestrem jsem se setkal zhruba před šesti lety a padli jsme si takříkajíc do noty, před třemi roky jsem se pak stal šéfdirigentem tělesa,“ uvedl Alfonso Scarano. „Kun Woo Paik je výjimečným sólistou, je pro nás ctí s ním spolupracovat. Potěšily mě i reakce diváků, celou dobu pozorně naslouchali, přestože je koncert opravdu dlouhý a náročný. Velký potlesk a standing ovations jsou pro mě důkazem, že i obtížná skladba, je-li mistrně provedena, má na letním festivalu své místo.“

Noc s Mozartem se odehrála v novém koncertním prostoru

Festival vzdal v pátek 29. července hold W. A. Mozartovi koncertem k 260. výročí jeho narození. V zahradě nově opraveného kláštera zazněla Symfonie č. 38 D dur. Tato skladba pochází z doby největších Mozartových úspěchů a její premiéra zazněla v roce 1787 v Praze při první skladatelově návštěvě, proto také nese podtitul „Pražská“. Druhou skladbou večera bylo duchovní dílo a jeden z klenotů klasické hudby – Requiem d moll. Zahrála Jihočeská filharmonie pod taktovkou Vojtěcha Spurného, v Requiem vystoupil Kühnův smíšený sbor a sólisté Eva Hornyáková, Alena Kropáčková, Ĺudovít Ludha a Peter Mikuláš. „Byla to svým způsobem premiéra, uvedli jsme novou verzi nedokončeného Mozartova Requiem, v níž jsme se snažili zohlednit všechny prameny a skici, které se zachovaly. Podoba skladby byla proto trochu jiná, než je obvyklé. V orchestru jsme také měli několik autentických nástrojů z Mozartovy doby – pozouny, tympány a barokní pozitiv,“ řekl po koncertě dirigent Vojtěch Spurný. A prozradil, že Mozartovo Requiem dirigoval pod širým nebem poprvé: „Provedení v plenéru bylo pro mě i pro orchestr velkou výzvou. Zvuku nástrojů velmi pomáhá akustika interiéru, ať už je to divadlo, koncertní sál nebo kostel. Skladatelé této doby přesně věděli, pro jaký prostor skladbu píší. Ale zahrada kláštera je samozřejmě sakrálním prostorem, takže se sem Requiem hodí. Díky píli všech hudebníků a díky citlivému nazvučení se podařilo všechny nástrojové skupiny vyvážit a pro diváky i pro nás byl tento večer velkým zážitkem.“ Koncert Noc s Mozartem byl premiérou ještě z jednoho důvodu: poprvé se uskutečnil v novém koncertním prostoru, v Klášterní zahradě. Terasovitě uspořádané hlediště skýtalo úchvatný panoramatický pohled na centrum Českého Krumlova se zámeckou věží a střechami historických budov i na okolní kopce. V příjemném teplém večeru pod hvězdnou oblohou tato podívaná ještě znásobila zážitek z krásné hudby.

Broadwayské hvězdy roztančily Pivovarskou zahradu

Muzikálový večer patří každoročně mezi oblíbené koncerty, a nejinak tomu bylo i letos. V sobotu 31. července přivítala muzikálové hvězdy vyprodaná Pivovarská zahrada a čtveřice sólistů z broadwayských divadel dostala diváky do varu už od první písně. Christiane Noll, Capathia Jenkins, Rob Evan a Doug LaBrecque vystoupili v programu nazvaném Bravo Broadway! za doprovodu Moravské filharmonie Olomouc pod taktovkou Randalla Craiga Fleischera. V první půli večera zazněly melodie z muzikálů, rockových oper a filmů (Bídníci, Miss Saigon, Tommy, Rent, Jersey Boys ad.), druhá polovina patřila zejména skladbám z muzikálů Mamma Mia! a Fantom opery. Nadšené publikum si vyžádalo pět přídavků, diváci při nich tančili a v rytmu písní mávali nad hlavou baterkami v telefonech, které nahradily někdejší zapalovače. Ale jak zaznamenala Christiane Noll, přece jen se v hledišti ještě pár diváků „ze staré školy“ se zapalovači našlo. „Diváci byli naprosto fantastičtí, bylo to jako velká party. Po takovém koncertě se člověk cítí skvěle,“ řekla Christiane Noll. „Je pro nás potěšením dívat se do publika a vidět, jak se diváci baví. S Christane, Robem i Dougem zpíváme často společně a každé vystoupení si užíváme. Orchestr byl fenomenální, nejsou to jen dobří hráči, ale také parta milých lidí,“ přidala se Capathia Jenkins. „Byl to skvělý večer, je radost připomenout si tyto úžasné melodie. I muzikanti v orchestru si hraní očividně užívali. A moji přátelé sólisté byli nepřekonatelní,“ chválil své kolegy dirigent Randall Craig Fleischer a dodal: „Český Krumlov je jako město z pohádky, ale přesto skutečné. Zámek, řeka… Český Krumlov miluji a ze svých minulých vystoupení na něj mám spoustu krásných vzpomínek.“

Jaroslav Tůma představil v Zámecké kapli unikátní nástroje

V neděli 31. července večer v Zámecké kapli ožil pod rukama Jaroslava Tůmy historický varhanní pozitiv. Varhaník, cembalista, hráč na klavichord a kladívkový klavír Jaroslav Tůma přednesl skladby autorů 16.-18. století, ale i své vlastní kompozice inspirované dílem Adama Václava Michny. Zahrál střídavě na cembalo Františka Vyhnálka tzv. „model Eisenach“ (kopie cembala J. S. Bacha postavená podle původních plánů, které se dnes nacházejí v Bachově rodném domě v Eisenachu) v prostoru oltáře a na historický varhanní pozitiv umístěný v zámecké kapli sv. Jiří na kůru nad oltářem. Nástroj pochází z roku 1753, jeho autorem je varhanář Friedrich Ferdinand Semrád. V ztemnělé kapli vytvořil Jaroslav Tůma intimní atmosféru prodchnutou krásnými tóny a historií a potěšil diváky, jichž se do tohoto komorního prostoru vešla pouhá padesátka. „Zámecká kaple je krásný prostor a tato hudba sem patří. V tuto dobu je na zámku klid a ticho, a když po tichu přijde hudba, je to nádherné. Skladby pro dnešní večer jsem vybral tak, aby se daly hrát jak na varhany, tak na cembalo, rozhodoval jsem se až dnes na místě. Varhany jsou ve velmi dobrém stavu, byly citlivě restaurovány, takže jsem mohl hrát střídavě na oba dva nástroje,“ řekl po koncertě Jaroslav Tůma.

Dětské odpoledne v rytmu energie přilákalo několik stovek dětských účastníků i jejich rodičů

31. července se uskutečnilo Dětské odpoledne v rytmu energie, které přinesl festival ve spolupráci s hlavním partnerem, energetickou skupinou E.ON. Několik stovek dětských účastníků a jejich rodičů si vyzkoušelo hry spojené s energií, ale také výtvarné workshopy a soutěže, mobilní planetárium, projekty misePlus+ a iQlandie, workshop beatboxu a mnoho dalšího. Odpolednem provedl moderátor Nasty. Program se konal na náplavce vedle Pivovarské zahrady, vstup byl zdarma. „Dětské odpoledne se koná již pošesté, letos jsme se proto rozhodli program posunout směrem k zábavným prvkům, které souvisejí s přírodními vědami, fyzikálními jevy apod. Kladli jsme tedy důraz i na poučení a vzdělávání,“ řekl Vladimír Vácha ze společnosti E.ON.

Zůstaňte s námi

Sledujte aktuální dění Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově