Giuseppe Verdi: Messa da Requiem, Filharmonie Bohuslava Martinů, Stanislav Vavřínek /dirigent/

Místo koncertu: Pivovarská zahrada
http://festivalkrumlov.cz/wp-content/uploads/2017/02/Verdi-image.jpg

Pátek 4. 8. 20:30, Pivovarská zahrada

Messa da Requiem

Sólisté: Maria Kobielska /soprán/, Terézia Kružliaková /mezzosoprán/, Otokar Klein /tenor/, Peter Mikuláš /bas/

Český filharmonický sbor Brno (ČR)

Petr Fiala (ČR) – sbormistr
Filharmonie Bohuslava Martinů (ČR)
Stanislav Vavřínek (ČR) – dirigent

PARTNER KONCERTU


Koupit vstupenky

Program

Giuseppe Verdi (1813-1901): Messa da Requiem


O umělcích

Maria Kobielska přijala po absolutoriu Vysoké školy múzických umění v Bratislavě nabídku angažmá v Moravském divadle v Olomouci. V letech 1996-2002 byla sólistkou Státní opery Praha, kde nastudovala řadu sopránových rolí, mimo jiné Anettu ve Weisově Polském židovi, Gounodovu Markétku, Isabellu v Meyerbeerově Robertu ďáblovi, Pucciniho Mimi v Bohémě nebo Elenu ve Verdiho Sicilských nešporách. Od sezony 2002/2003 je sólistkou Opery Národního divadla v Praze, kde nastudovala Janáčkovu Bystroušku a trojroli Málinky, Etherey a Kunky v opeře Výlety páně Broučkovy, smetanovské role Mařenky, Blaženky a Vendulky, dále Mariken (Martinů: Hry o Marii), Micaelu (Bizet: Carmen), Alici Ford (Verdi: Falstaff), Janáčkovu Káťu Kabanovou, Dvořákovu Rusalku, Julii (Dvořák: Jakobín) a Anežku (Smetana: Dvě vdovy). Bohatá je také její koncertní činnost. Spolupracuje s významnými orchestry, jakými jsou BBC Symphony Orchestra, se kterým vystoupila na zahajovacím koncertu BBC Proms v Londýně (2007), Filharmonie Sao Paulo, Slezská filharmonie Katowice, Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Česká filharmonie, Český národní symfonický orchestr, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Slovenská filharmonie a další. S orchestrem BBC a jeho šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem nahrála trojroli v Janáčkových Výletech páně Broučkových pro label Deutsche Grammophon. Tato nahrávka získala na hudebním veletrhu v Cannes operní ocenění Midem Classical Award 2009.


Terézia Kružliaková je od roku 2003 sólistkou Opery SND v Bratislavě. Jako mladá interpretka zaznamenala úspěchy na mezinárodních pěveckých soutěžích. Představila se jako Rosina v Rossiniho Lazebníku sevillském v Teatro Comunale v Trevisu i v portugalském Portu. Doma vytvořila postavu Orsiniho v Donizettiho Lucrezii Borgii, ale i Suzuki v Pucciniho Madama Butterfly. Kromě toho účinkovala i jako Siebel v Gounodově Faustovi, Olga v Čajkovského Evženovi Oněginovi, Zuzka v Suchoňově Krútňave. Terezie Kružliaková vystupuje na předních hudebních festivalech doma i v zahraničí (např. Bratislavské hudební festival, Dvořákova Olomouc, Pražské jaro). Často vystupuje jako koncertní zpěvačka, spolupracuje s předními domácími a zahraničními orchestrálními a vokálními tělesy, jako jsou Slovenská filharmonie, Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu, Symfonický orchestr Českého rozhlasu v Praze, Moskevský akademický symfonický orchestr, Slovenský filharmonický sbor, FOK Praha a další. V rámci festivalu BHS 2011  jako i v Budapešti zapůsobila při koncertním provedení Donizettiho opery Lucrezia Borgia spolu se světoznámou sopranistkou Editou Gruberovou a dalšími předními slovenskými pěvci. Účinkovala také ve francouzské Marseille (Théâtre Toursky) s P. Bršlíkom na koncertě operních árií. V roce 2014 viděli diváci Národního divadla Brno Terézii Kružliakovou v postave Armanda di Gondiho (Donizetti, Maria di Rohan), ve stejném roce zazpívala na BHS ve Verdiho Rekviem pod taktovkou Juraje Valčuhy. V roce 2015 účinkovala v rámci Kunstfestu v Drážďanech jako interpretka Dvořákových Biblických písní.


Otokar Klein vystudoval zpěv na konzervatoři a VŠMU v Bratislavě. Absolvoval interpretační kurzy renomovaných zahraničních pěveckých pedagogů. Od roku 1997 působil v bratislavské Komorní opeře a o dva roky později přešel do Opery SND. Mezi jeho nejvýraznější role patří Don Ottavio v Mozartově Donovi Giovannim, Nemorino v Nápoji lásky Gaetana Donizettiho, Ramiro v Rossiniho Popelce, Alfredo v Traviatě, Jeník v Prodané nevěstě a Gounodův Rómeo. Kromě Bratislavy pravidelně vystupuje na zahraničních scénách: ve Státní opeře v Budapešti, vídeňské Státní opeře, v Opeře v Curychu, v Opeře v Drážďanech, Nice, v Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu, v Teatro Comunale v Bologni, Teatro alla Scala Milano, Teatro San Carlo v Neapoli a mnohých dalších. K jeho dalším úspěchům patří Almaviva v Lazebníku sevillském ve Vídeňské státní opeře, Rossiniho Lindoro v Italce v Alžíru v drážďanské Sächsische Staatsoper, Smetanův Jeník v Curychu, Donizettiho Ernesto v Donu Pasquale v Opéra de Nice, ale i tenorový part v Orffově kompozici Carmina burana v Teatro Regio v Turíně, či tenorový part v Beethovenově Missa Solemnis, která odzněla v Drážďanské filharmonii. V Bratislavě ho publikum v posledních sezonách mohlo vidět jako Lehárova Camilla de Rossilion ve Veselé vdově a taktéž v postavě Tonia v Donizettiho opeře Dcera pluku. Oto Klein spolupracoval s mnohými světoznámými dirigenty: Danielem Barenboimem, Fabiem Luisim, Rafaelem Frühbeckem de Burgos, Jerzym Semkowem, Ralfem Weikertem a mnohými dalšími. V současnosti je vyhledávaným operní i koncertním interpretem.


Slovenský basista Peter Mikuláš je od roku 1978 stálým sólistou Slovenského národního divadla v Bratislavě. Hostuje v Národním divadle v Praze, v Metropolitní opeře a v řadě evropských operních domů. Během své kariéry si vybudoval rozsáhlý operní repertoár, v němž nechybí role Filipa (Don Carlo), Mefista (jak v opeře Mefistofeles A. Boita, tak v opeře Faust Ch. Gounoda), Leporella (Don Giovanni) nebo Falstaffa. Peter Mikuláš pravidelně koncertuje s Českou filharmonií a s tělesy Orchestre de Paris nebo Wiener Philharmoniker. Mezi řadou festivalů, na kterých vystoupil, nechybí Pražské jaro, Salzburger Festspiele ani BBC-Proms v Londýně. Koncertoval ve významných koncertních sálech jako Wiener Musikverein, Royal Albert Hall v Londýně, Gewandhaus Leipzig a Accademia di Santa Cecilia Roma.


Český filharmonický sbor Brno patří k nejužší světové špičce.  Dirigenti, orchestry a sólisté, s nimiž sbor doposud spolupracoval, se o něm vyjadřují v superlativech. Kritika pak oceňuje především kompaktní zvuk a širokou škálu výrazových prostředků, jimiž disponuje. Český filharmonický sbor Brno (založen 1990) vystupuje na všech evropských prestižních festivalech i významných koncertech a vždy dokáže posluchače uchvátit vysokou profesionalitou a mimořádným hudebním cítěním. Za úspěchy sboru stojí jeho zakladatel, sbormistr a ředitel Petr Fiala (1943). Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU (klavír, kompozice, dirigování), je autorem sta osmdesáti skladeb. Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje padesát let. Sbor se zaměřuje na oratorní, kantátový a operní repertoár. Díky své kvalitě absolvuje ročně devadesát koncertů doma i v zahraničí. Spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty.

 


www.cfsbrno.cz

Stanislav Vavřínek patří v současnosti k nejvýznamnějším a nejžádanějším dirigentským osobnostem v České republice. Vystudoval na brněnské konzervatoři flétnu a dirigování. Ve studiu dirigování pak pokračoval na pražské Akademii múzických umění u profesorů Elišky, Vajnara a Štycha. Jako host spolupracoval s více než třiceti symfonickými i komorními orchestry, jako např. Filharmonie Brno, Pražská komorní filharmonie, Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Slovenská filharmonie, Hamburger Symphoniker, Gdaňská filharmonie a další. Dirigoval v Německu, Rakousku, Belgii, Švýcarsku, Polsku, Španělsku či Japonsku. V letech 1999-2008 působil jako šéfdirigent Jihočeské filharmonie. Rovněž několik let působil jako pedagog oboru dirigování na pražské AMU. Šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů se stal v rozmezí let 2008-2015. Během jeho vedení zlínské filharmonie zazněla díla, jako například I. Stravinskij: Svěcení jara, H. Berlioz: Fantastická symfonie, L. Janáček: Glagolská mše, J. Sibelius: Symfonie č. 2, A. Bruckner: Symfonie č. 4 – Romantická, B. Smetana: Má vlast, J. Massenet – Máří Magdaléna, C. Orff: Carmina burana, I. Stravinskij: Petruška, A. L. Webber: Requiem, L. Janáček: Sinfonietta a další.

Filharmonie vznikla v roce 1946 a postupně se stala významným českým orchestrem, jenž dostal svůj dnešní název Filharmonie Bohuslava Martinů na začátku roku 1989. Jeho repertoár tvoří téměř všechna symfonická díla různých slohových období, ale i velké množství skladeb současnosti a skladby přesahující i do oblasti jazzu, šansonu nebo populární hudby. Spolupráce s rozhlasem a televizí, stejně jako nahrávky na zvukové nosiče nebo vystoupení na festivalech u nás i v zahraničí jsou pravidelnou součástí činnosti orchestru. Umělecký profil tohoto významného českého orchestru utvářela řada vynikajících dirigentů a sólistů: Rolando Villazón, Mischa Maisky, Eugen Indjic, Sharon Kam, Magdalena Kožená, Vadim Gluzman, Fail Say a další. Orchestr utvářela řada vynikajících šéfdirigentů, jmenujme Rostislava Hališku, Tomáše Koutníka, Jakuba Hrůšu, Stanislava Vavřínka, v současné době v čele orchestru stojí Vojtěch Spurný.


www.filharmonie-zlin.cz

Zůstaňte s námi

Sledujte aktuální dění Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově