Plácido Domingo a jeho hosté
Zahajovací operní galakoncert
Zahajovací galavečer bude sváteční oslavou festivalových narozenin a přehlídkou významných operních osobností. Zazní nejen slavné operní předehry, árie, duety, tercety, ale i vzpomínky protagonistů, kteří již během třicetileté historie na festivalu vystoupili. Na pódiu se sejdou tři gratulanti – legenda opery, barytonista a dirigent Plácido Domingo, který se do Krumlova vrací po 10 letech. Během uplynulých let Maestro nikterak nezvolnil. Stále aktivní zpěvák a dirigent uvedl minulý rok na operní scénu svou 150. roli. Po boku Maestra Dominga vystoupí vynikající operní zpěvačky sopranistka Adriana Kučerová a mezzosopranistka Štěpánka Pučálková. Tento slavnostní galakoncert doprovodí Český národní symfonický orchestr pod vedením dirigenta Eugena Kohna. Večerem provede Jiří Vejvoda.
Účinkující
Plácido Domingo – baryton, Adriana Kučerová – soprán, Štěpánka Pučálková – mezzosoprán, Český národní symfonický orchestr, dirigent Eugene Kohn, moderátor Jiří Vejvoda
Program
Richard Wagner (1813–1883):
předehra k opeře Mistři pěvci norimberští
Umberto Giordano (1876–1948):
Nemico della patria?!…Un di m’era di gioia, árie Andrey Chéniera ze 3. dějství opery Andrea Chénier
Giacomo Meyerbeer (1791–1864):
Nobles seigneurs, salut!, árie Urbaina, panoše Markéty z Valois z opery Hugenoti
Charles Louis Ambroise Thomas (1811–1896):
Ô vin dissipe la tristesse, árie Hamleta, kralevice dánského z opery Hamlet
Gioacchino Rossini (1792–1868):
Una voce poco fa, árie Rosiny z opery Lazebník sevillský
Franz Lehár (1870–1948):
Lippen schwiegen, píseň Hanny Glawariz 2. dějství operety Veselá vdova
Giuseppe Verdi (1813–1901):
Pura siccome un angelo, duet Germonta a Violetty z opera La traviata
Přestávka / Intermission
Franz von Suppé (1819–1895):
předehra k operetě Básník a sedlák
Franz Lehár (1870–1948):
Dein ist mein ganzes Herz, píseň prince Su-Čonga z druhého dějství operety Země úsměvů
Ruperto Chapí y Lorente (1851–1909):
Carceleras, píseň ze zarzuely Las Hijas Del Zebedeo
Federico Moreno Torroba (1891–1982):
En mi tierra extremeña, píseň ze zarzuely Luisa Fernanda
Gerónimo Giménez y Bellido (1854–1923):
mezihra ze zarzuely La boda de Luis Alonso
Reveriano Soutullo (1880–1932) & Juan Bautista Vert Carbonell (1890–1931):
Ya mis horas felices a Quiero desterrar, písně ze zarzuely La del Soto del Parral
Clément Philibert Léo Delibes (1836–1891):
Les filles de Cadix, bolero pro hlas a orchestr
Federico Moreno Torroba (1891–1982):
Amor, vida de mi vida, romance Rafaelaze zarzuely Maravilla
Francisco Asenjo Barbieri (1823–1894):
Canción de Paloma, píseň ze zarzuely El Barberillo de Lavapiés
Pablo Sorozábal Mariezcurrena (1897–1988):
No puede ser, píseň ze zarzuely La Tabernera del Puerto
Plácido Domingo
Světoznámý všestranný umělec. Plácido Domingo je považován za jednoho z nejlepších operních pěvců, ale je současně dirigentem a čestným uměleckým ředitelem operního festivalu Arena di Verona a generálním ředitelem opery v Los Angeles a Washingtonu.
Ve svém repertoáru má 151 rolí, více než kdokoli jiný, a přes 4 050 vystoupení. Debutoval v Areně di Verona v Itálii v roce 1969 v opeře Turandot a o pár měsíců později zahájit sezónu v operním domě Teatro alla Scala s operou Ernani.
Na svém kontě má více než sto nahrávek, 12 cen Grammy a přes 50 videí. Byl hlavním představitelem ve třech operách zpracovaných do filmu: Carmen (režie F. Rosi), La traviata a Otello (režie F. Zeffirelli). V roli Cavaradossiho v dobovém provedení opery Tosca jej sledovala více než miliarda lidí v přímém přenosu z Říma z míst, kde se opera odehrává. Od roku 1990 déle než 10 let koncertoval společně s Carrerasem a Pavarottim, kdy toto trio známé jako Tři tenoři přilákalo k opeře nové publikum.
Od roku 1993 předsedá prestižní mezinárodní pěvecké soutěži Operalia, kterou také založil. Získal čestné tituly a ocenění za svůj přínos hudbě a umění. Vystupoval ve světových premiérách několika oper včetně opery Goya od Menottiho a opery Il Postino od Catána.
Kromě zpěvu se věnuje také dirigování. Během své kariéry dirigoval více než 500 oper a symfonických koncertů nejslavnějších světových orchestrů a v nedávné době debutoval na Bayreuthském festivalu, kde dirigoval operu Valkýra.
V posledních letech se věnuje významným rolím barytonového repertoáru, jejichž autorem je zejména Verdi – Simon Boccanegra, I due Foscari, La traviata, Nabucco, Trubadúr, Jana z Arku, Macbeth, Ernani, Don Carlo, Luisa Miller, Thaïs a Gianni Schicchi, které ztvárnil na významných světových pódiích. V roce 2017 se opět vrátil k tenorové roli jako Bajazet v opeře Tamerlano v operním domě Teatro alla Scala.
Během letošního léta, poté co v Salcburku obdržel ocenění Österreichischer Musiktheaterpreis 2020 za celoživotní přínos, vystupoval v Itálii s působivým koncertem v paláci Reggia di Caserta a dále v Areně di Verona, kdy se mu během obou gala večerů, při nichž zpíval i dirigoval, dostalo nadšeného přijetí.
Po úspěchu ve Vídeňské státní opeře, kde ztvárnil roli Simona Boccanegry, zpíval v opeře Nabucco na festivalu Maggio Musicale Fiorentino, obdržel CC Forum Award za dobročinnou činnost v Monte Carlu, dirigoval operu Manon Lescaut a zpíval na gala večeru v ve Velkém divadle v Moskvě. V prosinci 2020 zpíval v opeře I due Foscari v Monte Carlu, na úvodním večeru sezóny 2020/2021 v divadle Teatro alla Scala a v opeře Nabucco v Mariinském divadle v Petrohradě pod taktovkou Valerije Gergijeva.
Štěpánka Pučálková
Česká mezzosopranistka Štěpánka Pučálková je sólistkou a členkou ansámblu Semperovy opery v Drážďanech. Narodila se v Berlíně a v roce 2012 absolvovala studium u prof. Elisabeth Wilke, E. Gramsse a J. Wallniga na Universität Mozarteum Salzburg. Současně byla vyznamenána organizací a nadací Stiftung Mozarteum medailí Lilli Lehmann.
Účinkovala na významných festivalech a divadlech jako jsou Mozartwoche Salzburg, Salzburger Festspiele, Osterfestspiele Salzburg, Beijing Music festival, Landesthetater Salzburg, Landestheater Bregenz, Landestheater Innsbruck, Slovenské národné divadlo, Teatro Romano Fiesole Florencie, Státní opera a Národní divadlo v Praze a Volksoper Wien. Vystoupila na koncertech v Japonsku, Číně, Norsku, Dánsku, Itálii, Francii, Rakousku, Německu a Čechách.
Spolupracovala s významnými dirigenty jako Christian Thielemann, Danielle Gatti, Wladimir Jurowski, Christiina Poska, Plácido Domingo, Alan Gilbert, Antonio Fogliani, Friedrich Haider, Marco Guidarini, Leo Hussein, Roland Böer, Martin Leginus a režiséry jako Peter Konwitschny, Vera Nemirova, Stefan Herheim, Mariusz Trélinski, Jiří Heřman, Eike Gramss a Keith Warner.
Na 50. jubileiním Velikonočním festivalu v Salzburgu debutovala v roli „Siegrune“ v opeře „Die Walküre“, pod taktovkou Christiana Thielemanna, za doprovodu Staatskapelle Dresden, v režii Very Nemirovy. Jako koprodukce s Beijing music festival byla tato produkce také uvedena na podzim 2017 v Pekingu.
V roce 2013 se představila v rámci letního festivalu Salzburger Festspiele jako „Lehrbube“ v opeře „Die Meistersinger von Nürnberg“, pod vedením D. Gattiho a S. Herheima. Byla finalistkou Hans Gabor Belvedere Competiton v roce 2015 a získala také cenu „Nejlepší ženský hlas“ na mezinárodní soutěži Concours International de Belcanto Vincenzo Bellini v Marseille. V roce 2019 vystoupila pod taktovkou maestra Plácida Dominga na koncertě Mozartovy narozeniny ve Stavovském divadle v Praze. V zahraničí vystoupila v hamburské Elbfilharmonie, salcburském Festspielhausu a debutovala ve vídeňské Volksoper v roli Carmen.
Adriana Kučerová
Adriana Kučerová je pokračovatelkou slavné tradice slovenských sopranistek jako Lucia Popp, Edita Gruberová, či Ľubica Vargicová. Absolvovala vokální studium na VŠMU v Bratislavě ve třídě Viktorie Stracenské a na Národní konzervatoři v Lyonu. Na kontě má ocenění z několika mezinárodních soutěží. K nejvýznamnějším patří 1. cena, absolutní vítězství a zisk dalších čtyř cen na mezinárodní soutěži Hans Gabor Belveder ve Vídni v roce 2005.
Adriana Kučerová hostovala v prestižních operních domech jako například Teatro alla Scala v Miláně, Teatro dell’Opera di Roma, Bavorská státní opera v Mnichově, Berlínská státní opera, Státní opera ve Vídni, pařížská Opera de Bastille, Teatro Colon v Buenos Aires, Tel Aviv Opera. Zpívala na festivalech: Glyndebourne, Salzburg Mozart Wochen, Salzburg Festival, Pražské jaro, Ravenna Festival, BBC Proms atd. Spolupracovala s významnými dirigenty: Daniel Barenboim, Gustavo Dudamel, Vladimir Jurowski, Riccardo Muti, Nicolaus Harnocourt, Fabio Luisi, či Kent Nagano.
V repertoáru má řadu sopránových postav. V posledním období to byla hlavní postava v opeře Liška Bystrouška ve Státní opeře v Hamburku, postava Adiny v opeře Nápoj lásky ve Vídeňské státní opeře (po boku Juana Diega Floreze). Rovněž ve Vídni zpívala postavu Rosiny v opeře Lazebník sevillský. V opeře SND jste ji mohli vidět v postavě Mařenky v opeře Prodaná nevěsta.
Jako koncertní umělec se představila v uplynulých měsících v Petrohradě, Londýně, Římě, Stockholmu, Barceloně, v Praze, v Českém Krumlově a v Tokiu.
Mezi její nové postavy patří Susanna ve Figarově svatbě, kterou zpívala v Drážďanech a Julie v opeře Romeo a Julie, kterou ztvárnila v Tasmánii.
Český národní symfonický orchestr
Úspěšně působí a roste bez přestávky již 26 let. Během této doby se zařadil, jako jeden z předních českých souborů, k nejvytíženějším orchestrům v Evropě. Renomé si získal zejména pro všestranné schopnosti v širokém spektru žánrů, ať už se jedná o hudbu klasickou, filmovou, jazzovou nebo muzikálovou, a doma i v zahraničí se tradičně těší obrovskému zájmu publika.
Pivovarská zahrada
Představte si kouzelný výhled na českokrumlovský zámek, svěží letní večer, zpovzdálí jemně šumí řeka a k tomu hraje jen pro vás hudba v podání světových hvězd. Pivovarská zahrada toto vše v období festivalu nabízí. Velký prostor plný zeleně a stromů přímo vybízí k nezapomenutelnému zážitku a bylo tomu tak i v historii. K rozkvětu této novoměstské zahrady došlo za vlády Viléma a Petra Voka z Rožmberka, pěstovaly se zde exotické rostliny, v sádkách se chovaly ryby a nechyběl ani zpěv ptáků z voliéry. A právě tato zahrada vám i v dnešní době nabízí neopakovatelnou atmosféru, kterou si budete pamatovat až do konce života.