Maxim Venegerov hraje na housle tak, jako by se pro ně narodil
10 / 02 / 2025
07 / 02 / 2025
Je otevřený a přistupuje k věcem z neotřelé perspektivy. Dramaturg, muzikolog, bohemista, zpěvák a krumhornista Martin Rudovský. Nově se stal dramaturgem Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov, plánuje dramaturgii od roku 2026. Navazuje tak na Lubomíra Herzu, který tvořil dramaturgii festivalu 18 let včetně aktuálního 34. ročníku.
Martin Rudovský hudbu dokonale zná, má ji (ne)obyčejně rád a umí ji popularizovat. Je to i díky hudebně-pedagogické legendě Pavlu Jurkovičovi, který ho učil na základní škole a který dětem od 1. třídy vštěpoval, aby hudbu milovaly. Nebo sborovému zpěvu, který Martina Rudovského provází celý život. Nový dramaturg mimo jiné zpívá v Kühnově smíšeném sboru, vystoupil s ním i na 33. Festivalu Krumlov. Právě tam se s ním poprvé setkala ředitelka Gabriela Rachidi.
„Martin je renesanční člověk. Má za sebou mimo jiné 16 úspěšných let ve FOKu[1], kde stále působí a nespočet dalších projektů. Jsem přesvědčena, že společně budeme Festival Krumlov dál umělecky zlepšovat a upevňovat jeho pozici jako jednoho z nejvěhlasnějších evropských festivalů,“ říká ředitelka Festivalu Krumlov Gabriela Rachidi a dodává: „Lubošovi, který měl dramaturgii na starosti dosud, děkuji za všechno, co pro festival udělal. Právě díky jeho kontaktům jsme do Krumlova přivezli světové umělce. Mezi prvními byla Renée Fleming, následoval Plácido Domingo, Jonas Kaufmann a mnoho dalších. Také mě těší, že nový dramaturg Martin se již zapojil do vytipovávání nových lokací. Našel už některé skvosty! Dramaturgickou koncepci chceme v základním rámci zachovat, více se však zaměříme na práci s publikem, přeshraniční spolupráci, kulturně-historické souvislosti, nové lokace, dále chceme realizovat hudební premiéry i na míru festivalu vytvořené projekty. Jednoduše jde o přesah klasické hudby do dalších oblastí umění a lidského života jako takového.“
Na dramaturgii festivalu se podílí i umělecký tým. V něm mimo jiné umělecká produkční Štěpánka Biedermann, která letos iniciovala například novou koncertní řadu či tajemnice Patricie Piatková. Spolupráci dramaturg Martin Rudovský vítá, díky ní jsou umělecké záměry realizovatelnější.
„S Gabrielou jsem se setkal na festivalovém koncertu Bruckner / Smetana 200 ve Svatém Kameni, kde jsem vystoupil s Kühnovým smíšeným sborem. Skončili jsme s vystoupením a já jsem chtěl rychle zmizet sundat si příliš malé koncertní kalhoty. Jenže mi kamarádka Štěpánka Biedermann řekla, že mě seznámí se svou šéfovou, tak co se dalo dělat,“ vypráví s úsměvem nový dramaturg Festivalu Krumlov Martin Rudovský a pokračuje: „Vydržel jsem a odcházel s novým kontaktem. Později se z něj vyklubala pracovní nabídka, na kterou jsem řekl ano. Ti, co mě znají, ví, že mě zajímá novátorský přístup autora či interpreta. Baví mě hledači, tedy lidé, kteří jakmile dojdou někam, kam se za nimi ostatní táhnou, řeknou si aha, asi jsme ustrnuli, musíme jinudy.“
Martin Rudovský vystudoval češtinu, literaturu a hudební výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působil jako šéfredaktor časopisu VOX, později začal pracovat pro Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, nejdřív jako archivář a poté jako dramaturg. Ve FOKu působí nadále, orchestr má v létě, kdy se zejména odehrává Festival Krumlov, prázdniny. Martin Rudovský je členem Kühnova smíšeného sboru, spoluzaložil chlapecký sbor Bruncvík, hostoval v Českém národním sboru, Gutta musicae, Pražském filharmonickém sboru, Pražském komorním sboru či v Musice malinconice. Nový dramaturg je předsedou Společnosti Pavla Jurkoviče, která zpřítomňuje odkaz tohoto skladatele a pedagoga, inicioval její založení. Věnuje se hudebnímu divadlu pro děti, píše programové texty a jezdí s hudebním poselstvím za dětmi do dětských domovů a jiných ústavních zařízení.
[1] Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK