A. Vivaldi – Farnace
V roce 2022 uplyne 295 let od premiéry opery Farnace, kterou významný hudební skladatel, houslový virtuóz a italský kněz Antonio Vivaldi zkomponoval na libreto Antonia Maria Lucchiniho a poprvé ji uvedl v benátském divadle Teatro Sant´ Angelo. Nyní zazní pod vedením Marka Štryncla v nastudování souboru Musica Florea, který příští rok oslaví 30 let od svého založení. I proto má toto operní představení o třech dějstvích své místo v dramaturgii 31. ročníku festivalu. Návštěvníci si z opery plné pompézních kostýmů zasazené do obdivuhodného interiéru jednoho z nejstarších dochovaných zámeckých barokních divadel na světě odnesou opravdu autentický a netradiční zážitek. Vzhledem k povrchu zámeckých nádvoří doporučujeme pohodlnou obuv či využití taxi služby k horní bráně areálu Státního hradu a zámku Český Krumlov.
Účinkující
Farnace – Zoltán Megyesi
Tamiri – Jana Horáková Levicová
Berenice – Michaela Šrůmová
Selinda – Sylva Čmugrová
Gilade – Eliška Minářová
Pompeo – Kamila Mazalová
Aquilio – Martin Javorský
syn Farnace a Tamiri – Matouš Horák
Musica Florea
Marek Štryncl – dirigent
Andrea Miltnerová – režie, choreografie
taneční role: Romana Konrádová, Lenka Breeding, Klára Suldovská
Program
A. Vivaldi: Farnace, RV 711
Synopse opery
Hlavním hrdinou díla je pontský král Farnace, jenž byl poražen římským vojevůdcem Pompeem. Potupa z porážky je tak veliká, že se rozhodne dobrovolně odejít ze života i se svou manželkou Tamiri a malým synem. S Pompeem zatím spřádá plány Tamiriina matka Berenice, jež svého zetě z duše nenávidí. O Farnaceho život naopak bojuje jeho sestra Selinda, která sama řeší dva nápadníky, kteří k ní zahořeli láskou. Přes veškeré překážky, intriky a útrapy však příběh nakonec dopadá šťastně.
Musica Florea
Soubor Musica Florea byl založen roku 1992 violoncellistou a dirigentem Markem Štrynclem. Hra na dobové nástroje podložená studiem dobových pramenů a estetiky, badatelská činnost a kreativní oživování zapomenutých interpretačních stylů i prostředků se staly základními charakteristickými rysy ansámblu. Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, oratorní i operní od počátků baroka až po 20. století. Musica Florea hostovala od počátku své existence na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly a obdržela řadu prestižních ocenění (např. nejvyšší ohodnocení Diapason, cenu Zlatá Harmonie, ocenění Cannes Classical Award). Od roku 2002 soubor pořádá vlastní koncertní řady, ve kterých klade důraz na prezentaci nově objevených skladeb i skladeb již známých, které si ale zasluhují návrat k interpretační původnosti. Musica Florea je též iniciátorem novodobých nastudování oper a baletů především období baroka, často v novodobých premiérách. Musica Florea se v posledních letech systematicky věnuje rovněž symfoniím Antonína Dvořáka.
Marek Štryncl – dirigent
Dirigent, violoncellista, sbormistr a skladatel Marek Štryncl zastával již během studia na konzervatoři v Teplicích funkci koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou AMU v oboru dirigování (2002) a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zároveň se zúčastnil mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci. Spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly a sólisty (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, The New Israeli Vocal Ensemble, Boni Pueri, Orlando Consort, Pražský komorní sbor, Les Musiciens du Paradis, Pražská komorní filharmonie…). Jeho repertoár zahrnuje tvorbu od raného baroka až po romantismus a soudobé skladby. Zájem o dobovou interpretaci přivedl Marka Štryncla v roce 1992 k založení souboru Musica Florea. Nevyhýbá se ani experimentálním projektům, kam patří např. spolupráce se zpěvačkou Ivou Bittovou (V. Godár Mater, EMC, 2007) nebo provádění romantické symfonické hudby na dobové nástroje v původní interpretaci. Vyučuje dirigování a sbormistrovství na Univerzitě Karlově a barokní violoncello na Janáčkově akademii v Brně. Jako umělecký ředitel působí téměř 10 let v Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích. Okouzlení „transcendentními“ principy dobových divadel ho přivedlo k vytvoření unikátního převozného barokního divadla Florea-Theatrum.
Andrea Miltnerová – režie, choreografie
Britská tanečnice a choreografka českého původu, která žije trvale v Praze. Narodila se v Londýně, kde vystudovala klasický i moderní tanec. Do Prahy přišla za souborem baletu Národního divadla. Spolupracuje jako performerka s řadou domácích a zahraničních tvůrců. Její taneční, sólové představení Tanec magnetické balerínky bylo vybráno mezinárodní komisí Aerowaves a bylo úspěšně uvedeno na festivalech po celé Evropě.
Hluboký zájem o barokní estetiku přivedl Andreu ke spolupráci na rekonstrukci barokních oper a k vlastním projektům, které vycházejí z historického výzkumu a z analýzy pohybu. S Collegiem 1704 vytvořila choreografii filmu Orfeo ed Euridice (Gluck) s Bejunem Mehtou v hlavní roli a režii opery Le Cinesi (Gluck). Úzce spolupracovala s francouzskou choreografkou Françoise Denieau, v jejíchž inscenacích účinkovala po celé Francii .
V roce 2017 Andrea vytvořila choreografii pro operu Arsilda, v produkci Collegia 1704, dirigent Václav Luks, režisér: David Radok. Po úspěšné premiéře v SND v Bratislavě se opera hrála v Lille, Lucembusku, Caen a Versailles a byla velmi oceněna kritikou (Divadelní ocenění sezony DOSKY: 5 cen).
barokní divadlo, zámek
Barokní divadlo je poklad Českého Krumlova, za kterým se sjíždí návštěvníci ze všech koutů světa. Jde o jedno ze čtyř zachovaných barokních divadel 18. století na celém světě, které má původní divadelní budovu, orchestřiště, jeviště, stovky divadelních kostýmů a doplňků, dekorací, osvětlovacích těles i libret. To českokrumlovské, ze kterého si odnesete unikátní zážitek, je z nich nejstarší. Nechte se přenést do hluboké historie a doby barokních mistrů.