Program 34. Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov odtajněn. Jižní Čechy rozezní španělský kytarista, houslový virtuos, vokální géniové či baroko mnoha tváří
02 / 12 / 2024
02 / 08 / 2024
Mají něco do sebe. Místa „na konci světa“, v nichž nežije moc lidí a přitom jsou kouzelná a s legendou, která může oslovit úplně každého. Takový je Svatý Kámen, kde se – s nadsázkou řečeno – akviziční role ujal 33. Festival Krumlov. Měl zdatné pomocníky – Hornorakouskou centrálu cestovního ruchu, Paměť národa Jižní Čechy a Úřad hornorakouské zemské vlády. A k tomu navíc rakouský Hard-chór, český Kühnův smíšený sbor a sbormistry Alexandra Kollera a Igora Karpilovskijeho. Ve čtvrtek 1. srpna se toto hudebně-lidské spojení dvou národů odehrálo pod názvem Bruckner / Smetana 200.
Koncert na česko-rakouských hranicích připomněl 200. výročí narození rakouského skladatele Antona Brucknera a českého hudebního tvůrce Bedřicha Smetany. Akci v poutním kostele s legendou o svatém kameni, který je přímo součástí tohoto chrámu Páně, přecházela přednáška jihočeské Paměti národa o historii místa a okolí ve 20. století. V němčině a češtině, protože celá událost nejen že přenesla festivalové dění na nové pro tuzemské turisty dosud trochu skryté místo, byla také symbolem smíření a partnerství obou států a přeshraničí spolupráce.
A když se v kostele v podání rakouských pěvců rozezněla Brucknerova Ave Maria či Pange Lingua nebo Mír na zemi rovněž jubilujícího Rakušana Arnolda Schönberga, dále českým sborem zazpívaná Kačena divoká od Leoše Janáčka nebo Pět postních motet Antonína Tučapského, závěrečné společné písně byly pomyslným vrcholem, který v dobrém oslovil snad úplně každého. Brucknerovo Locus iste Resound, čili Toto místo zní, a Smetanovo Proč bychom se netěšili z Prodané nevěsty potvrdily, že Festival Krumlov propojuje různé oblasti umění. A lidem se to líbí.