Festival Krumlov odhaluje vizuální podobu 34. ročníku
14 / 11 / 2024
29 / 07 / 2024
V nejstarší stavbě jižních Čech kostele svatého Mikuláše v Boleticích našli v neděli 28. července dočasné útočiště Drei Engel. Strážní andělé tak symbolicky uzavřeli 3. festivalový týden. V sudetském chrámu Páně z 12. století zazněly barokní lamentace a responsoria v podání sopranistek Pavly Radostové a Romany Kružíkové a altistky Lucie Karafiátová. Tři andělské hlasy, nebo-li múzy, doprovázel cembalista Jiří Havrlant.
Andělský večer otevřela Historia der Geburt Jesu Christi, tedy příběh narození Ježíše Krista podle Lukášova evangelia tak, jak ho hudebně ztvárnil Heinrich Schütz. Mariánské nešpory, Vespro della Beata Virgine, Claudia Monteverdiho odkázaly na večerní pobožností, které praktikují řeholníci v klášterech. Zazněly také skladby La de Caz a La D’Héricourt od francouzského skladatele, varhaníka a cembalisty Clauda Balbastra či Hymnus Caecilia virgo et martyr oslavující život a smrt svaté Cecílie, patronky hudby, od Marca-Antoina Charpentiera. Nejvíc se večer v kostele v podání Drei Engel věnoval odkazu barokního velikána George Friedricha Händela. Mimo jiné zazněla ukázka z oratoria Theodora, dále také sborové dílo Dixit Dominus neboli Pán pravil odkazující na biblický žalm či Triumf času a pravdy, který vznikl v roce 1757 na sklonku skladatelova života.
To byla však jen část „božského“ večera, která 33. svátek klasické hudby v Českém Krumlově posunula do posledního festivalového týdne. Ten bude patřit koncertům Simply Quartet, Bruckner / Smetana 200, Fúze v múze, Vášně akordeonu a Shakespeare 460: Romeo a Julie.
Dvěma z nich budou předcházet tematické přednášky. Ta u kostela Svatý Kámen, v němž se 1. srpna uskuteční akce připomínající 200. výročí narození rakouského skladatele Antona Brucknera a stejný „věk“ českého hudebního tvůrce Bedřicha Smetany, se díky Paměti národa Jižní Čechy zaměří na historii daného místa a okolí. A profesor Martin Hilský poslední den festivalu, tedy v sobotu 3. srpna, před koncertem a baletním vystoupením věnovaným 460. „narozeninám“ Williama Shakespeara, se pokusí posluchačům přiblížit nejznámější dramatikovou tragédii lásky a smrti. Představí Romea a Julii jako “sonetovou tragédii” a jako hru, v níž Shakespeare poprvé objevil nádhernou a přesvědčivou řeč lásky.