Datum konání

17 / 09 / 2021 - Pátek 19:30

Místo konání

Zámecká jízdárna

Adam Plachetka a jeho hosté

Operní galakoncert k výročí W. A. Mozarta

Zámeckou jízdárnou se u příležitosti 230. výročí úmrtí hudebního velikána Wolfganga Amadea Mozarta ponesou jeho nejslavnější operní předehry, árie, duety a tercety. Hlavním hostem tohoto večera bude charismatický basbarytonista Adam Plachetka, známý také jako pěvecký génius ve ztvárnění Mozartových rolí. Za léta jeho kariéry se dostal do povědomí nejen milovníků opery, ale také široké veřejnosti skrze svá vystoupení v O2 aréně či v televizních pořadech. Jeho jméno je pravidelně skloňováno také na světových pódiích, jako jsou Metropolitní opera v New Yorku či Bavorská státní opera v Mnichově. Po boku Adama Plachetky vystoupí přední mladí umělci, a to koloraturní sopranistka Tereza Štěpánková a tenor Daniel Matoušek. Ti společně s Adamem Plachetkou divákům představí Mozartovu geniální hudbu a jeho výjimečný cit pro kompozici oper, a především árií napříč hlasovými obory. Tři sólisty doprovodí Komorní filharmonie Pardubice pod taktovkou Jana Kučery.

Účinkující

Adam Plachetka basbaryton, Tereza Štěpánková – soprán, Daniel Matoušek – tenor, Komorní filharmonie Pardubice, dirigent Jan Kučera

Program

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)

Figarova svatba (Le nozze di Figaro), opera, K. 492:

Overture. Presto, předehra k opeře

Aprite un po’quegli occhi, árie Figara

Hai già vinta la causa! Cosa sento!… Vedrò mentr’io sospiro, árie hraběte Almavivy

Únos ze serailu (Die Entführung aus dem Serail), opera, K. 384:

Durch Zärtlichkeit und Schmeicheln, árie Blondy

Frish zum Kampfe!, árie Pedrilla

Welch ein Geschick!, duet Blondy a Pedrilla

Così fan tutte, opera, K. 588:

Donne mie, la fate a tanti, árie Guglielma

Un’aura amorosa, árie Ferranda

Fra gli amplessi in pochi istanti, duet Fiordiligi a Ferranda

Rivolgete a lui lo guardo, árie Guglielma

přestávka / intermission

Don Giovanni, opera, K 527:

Overture. Andante, předehra k opeře

Madamina! Il catalogo è questo, árie Leporella

Vedrai, carino, se sei buonino, árie Zerliny

Il mio tesoro intanto, árie Dona Ottavia

Metà di voi qua vadano, árie Dona Giovanniho

Là ci darem la mano, duet Dona Giovanniho a Zerliny 

Kouzelná flétna (Die Zauberflöte), opera, K. 620:

Overture. Adagio – Allegro, předehra k opeře

Wie stark ist nicht dein Zauberton, árie Tamina

Ach, ich fühl’s, árie Paminy

Ein Mädchen oder Weibchen, árie Papagena

Der Vogelfänger bin ich ja, árie Papagena

Pa-Pa-Pa-Papageno, duet Papagena a Papageny

Liebes Mandel, wo is’s Bandel, trio pro soprán, tenor a bas & orchestr, K. 441

Adam Plachetka

Rodák z Prahy Adam Plachetka absolvoval Pražskou konzervatoř a HAMU u prof. Luďka Löbla. Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze. V následujících letech zde vystoupil například jako Don Giovanni, Figaro (Le nozze di Figaro), Nardo (La finta giradiniera), Argante (Rinaldo), Guglielmo (Così fan tutte), Přemysl (Libuše) a Vladislav (Dalibor).

V září 2010 se Adam Plachetka stal členem ansámblu Wiener Staatsoper. Od debutu v roli Schaunarda (La bohéme) se zde objevil mimo jiné jako Melisso (Alcina), Don Giovanni, Dulcamara (L`elisir d`amore), Figaro (Le nozze di Figaro, Il barbiere di Siviglia), Guglielmo, Publio (La clemenza di Tito), Mustafà (L`Italiana in Algeri), Alidoro (La Cenerentola), Conte Almaviva (Le nozze di Figaro), Dottor Malatesta (Don Pasquale), Paolo Albiani (Simon Boccanegra) nebo Riccardo Forth (I Puritani).

Pravidelně hostuje v Metropolitní opeře v New Yorku (Don Giovanni, L`elisir d`amore, Le nozze di Figaro, Così fan tutte) a na Salzburger Festspiele (Benvenuto Cellini, Rusalka, Don Giovanni, Le nozze di Figaro, Die Zauberflöte). Jeho další operní závazky čítají Bayerische Staatsoper v Mnichově (La Calisto), Royal Opera House Covent Garden v Londýně (Don Giovanni, L`elisir d`amore), Baden-Baden festival (Così fan tutte, La clemenza di Tito), Glyndebourne (Le nozze di Figaro), Carnegie Hall v New Yorku (Salome), Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper v Berlíně (Don Giovanni, Le nozze di Figaro), Teatro alla scala (Così fan tutte), Lyric Opera v Chicagu (Le nozze di Figaro, Die Zauberflöte), Houston Grand Opera (Le nozze di Figaro) nebo Opéra de Paris (La Cenerentola).

Na koncertních pódiích se objevil například v Musikvereinu ve Vídni a v Grazu, ve Wigmore Hall v Londýně, v Usher Hall v Edinburghu, v Herkulově sále v Mnichově, ve Vídeňském Konzerthausu, v Konserthuset ve Stockholmu a v pražském Obecním domě a Rudolfinu. Spolupracoval s Chicagským symfonickým orchestrem, Symfonickými orchestry Francouzského, Bavorského, Rakouského a Českého rozhlasu, Skotským komorním orchestrem, Českou filharmonií, Vídeňskými symfoniky a stockholmskou Královskou filharmonií.

Adam Plachetka pořídil nahrávky pro Arte, Arthaus Musik, Capriccio, Clasart Classics, Českou televizi, Český rozhlas, Deutsche Grammophon, Mezzo, Naxos, Nibiru, Orfeo, ORF, Radioservis, Servus TV, Supraphon a Unitel Classica. Vystupuje pod taktovkou dirigentů jako Marco Armiliato, Daniel Barenboim, Mariss Jansons, Fabio Luisi, Riccardo Muti, Andris Nelsons, Yannick Nézet-Séguin, Christian Thielemann nebo Franz Welser-Möst.

Adam Plachetka

Tereza Štěpánková

Sopranistka Tereza Štěpánková je od sezony 2020/21 sólistkou Opery Národního divadla v Praze, kde se představí jako Frasquita v Carmen, Barbarina ve Figarově svatbě a Esmeralda v Prodané nevěstě. V roce 2017 absolvovala Konzervatoř Pardubice u prof. Jarmily Chaloupkové a od roku 2013 spolupracuje s renomovaným italským pedagogem Antoniem Carangelem. V červenci 2019 se zúčastnila mistrovských pěveckých kurzů Edity Gruberové v Bad Häringu (Rakousko). V roce 2016 získala 1. cenu na Mezinárodní soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech v kategorii Operní naděje a v představeních pardubické konzervatoře vystoupila jako Královna noci (Kouzelná flétna).

V Divadle J. K. Tyla v Plzni hostovala jako První žínka v inscenaci O Rusalce a Královna noci v inscenaci Papageno v kouzelném lese. Od února 2018 hostuje v Severočeském divadle v Ústí nad Labem v roli Královny noci v Kouzelné flétně a od října 2019 také v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě v roli První žínky (Rusalka).

Tereza Štěpánková

Daniel Matoušek

Daniel Matoušek pochází z Ústí nad Labem. Je absolventem mistrovských kurzů „EMA masterclass“ (Evropské hudební akademie) pod vedením dirigenta Wolfganga Scheidta, Evy Randové a Norbeta Baxy a mistrovských kurzů Carangelo Belcanto Academy masterclass v Cornudě (Itálie). Studijně dále spolupracoval s tenoristou Janem Vacíkem, Antoniem Carangelem a Jarmilou Chaloupkovou.

V roce 2013 zpíval své první studentské představení v Janáčkových Příhodách Lišky Bystroušky roli Komár/Rechtor s Universitou Britské Kolumbie, jako jediný Čech v obsazení. V témže roce debutoval v Divadle J. K. Tyla v Plzni v Kouzelné flétně v roli Tamina a v následujícím roce měl svůj debut v Národním divadle v Praze v Příhodách Lišky Bystroušky Leoše Janáčka v inscenaci Ondřeje Havelky.

V roce 2018 hostoval jako Tamino v Severočeském divadle Ústí nad Labem, jako Leoš Janáček v Zápisníku zmizelého v DJKT v Plzni a v Divadle F. X. Šaldy v Liberci v roli Dona Ramira v inscenaci La Cenerentola. Dále vystoupil v open air produkci Rusalky společnosti RUN OPERUN na Festivalu Povaleč 2018 a s Jihočeskou filharmonií v koncertním provedení Cosí fan tutte. V muzikálové produkci Fantoma opery v GoJa Music Hall ztváril roli Ubalda Piangiho.

V roce 2019 premiéroval v Národním divadle Praha v inscenaci Láska ke třem pomerančům, hostoval v Opernhaus Magdeburg jako Tamino, zúčastnil se festivalu iSING v Číně, kde byl vybrán z 2500 zpěváků z celého světa a se světovými dirigenty a korepetitory připravil 2 představení, 6 koncertů a 2 televizní natáčení. V sezóně 2019/2020 hostoval v premiérách v Moravském divadle Olomouc v Mam´zelle Nitouche v roli Fernanda de Champlatreux, v Bizetově opeře Lovci perel jako Nadir, v operetě Cornevillské zvonky a v opeře Fidelio jako Jaquino. V sezóně 20/21 jej čeká hostování v Nárdoním divadle Brno v inscenaci Roberta Carsena – Osud, světová premiéra Wintonova vlaku v Jihočeském divadle v německo-české koprodukci a debut jako Tonio v Donizettiho Dceře pluku v Jihoafrické republice.

Daniel Matoušek

Komorní filharmonie Pardubice

Komorní filharmonie Pardubice je orchestr mozartovského typu zaměřující se především na interpretaci děl klasicismu, raného romantismu a komorně-orchestrálních skladeb 20. století. Jeho komorní obsazení mu umožňuje soustředit se na práci s detailem, preciznost hudebního nastudování a citlivé doprovázení sólistů.

Komorní filharmonie Pardubice patří již od svého založení v roce 1969 mezi špičkové české orchestry. Její pestrý repertoár sahá od barokních skladeb přes hudbu období klasicismu a romantismu až po soudobé kompozice a různé multižánrové projekty. V Pardubicích pořádá tradiční abonentní cykly a další mimořádné koncerty, stále více se také zaměřuje na mladou i nejmladší generaci po­sluchačů. Koncertuje v dalších městech kraje i celé re­publiky. Pravidelně se účastní nejvýznamnějších festivalů v České republice, ja­kými jsou Mezinárodní hudební festi­val Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka (dříve Janáčkův máj), Mezinárodní hudební festival Český Krumlov a další. Prvním šéfdiri­gentem orchestru byl Libor Pešek, v čele orchestru se dále vystřídali Libor Hlaváček, Petr Altrichter, Bohumil Kulínský, Petr Škvor, Róbert Stankovský, Leoš Svárov­ský, Marko Iva­nović a Peter Feranec. Od srpna 2018 je šéfdirigentem orchestru Stanislav Vavřínek. Komorní filharmonie vystupovala na prestižních evropských pódiích (Concertgebouw v Amsterodamu, Festspielhaus v Salcburku, Musikverein ve Vídni, Tonhalle v Curychu ad.), koncertovala také v USA, v Japonsku, Číně, Kuvajtu. Orchestr je příleži­tostně zván i k operním a divadelním projektům, na svém kontě má desítky úspěšných nahrá­vek pro domácí i zahraniční hudební vydavatelství (Supraphon, ArcoDiva a Naxos).

Komorní filharmonie Pardubice

Jan Kučera

Dirigent, skladatel a klavírista Jan Kučera patří mezi nejvšestrannější české umělce. Na Pražské konzervatoři absolvoval u Bohuslava Řehoře skladatelský obor a u Miriam Němcové a Miroslava Košlera obor dirigentský, v němž jej následně na HAMU vedl Vladimír Válek. Jako skladatel zasahuje do mnoha oblastí, tvoří kompozice symfonické, komorní i písňové a zároveň má na svém kontě přes třicet scénických hudeb k inscenacím pražských i oblastních divadelních scén. Jako dirigent dlouhodobě spolupracuje s předními českými orchestry, především se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu či se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. Působí i na operní scéně, na Nové scéně Národního divadla v Praze uvedl svoji komickou operu Rudá Marie, komponovanou na námět kultovního rozhlasového seriálu Tlučhořovi autorů Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse. V lednu 2016 nastudoval v Národním divadle operu La Cenerentola Gioacchina Rossiniho. Je autorem baletů Tři mušketýři a Zkrocení zlé ženy. Dirigoval rovněž projekt Wanted s Dagmar Peckovou či nové nastudování výpravné scénické podoby Mše Leonarda Bernsteina. Jan Kučera je od sezóny 2015/2016 angažován jako šéfdirigent Karlovarského symfonického orchestru.

Jan Kučera

Zámecká jízdárna

Přijďte si užít koncert v nezapomenutelné a unikátní Zámecké jízdárně, která je součástí českokrumlovského zámku nedaleko zámecké zahrady. Věřte, že se do této ojedinělé stavby a jejího okolí zamilujete a budete se zde cítit jako na vídeňském císařském dvoře v 18. století. Ostatně to je záměr, se kterým nechal jízdárnu postavit kníže Josef Adam ze Schwarzenberku po vzoru vídeňského císařského dvora. Když se k tomu přidá nádherný výhled na dominantu Českého Krumlova – zámek, budete okouzleni.

Adam Plachetka a jeho hosté

Generální partner

Hlavní partneři

Oficiální partneři

Festival se koná za laskavé podpory