Datum konání

24 / 07 / 2025 - Čtvrtek 19:30

Místo konání

barokní divadlo, zámek

Koncertní řada

Site – specific

Barokní opera: Händel – Alessandro Severo

Händelova opera v dobové intepretaci tělesa Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové se odehraje v nejzachovalejším barokním divadle na světě.

O velké žárlivosti intrikující matky a velké lásce a odpuštění milující manželky vypráví barokní opera-pasticcio Alessandro Severo. Na počest Georga Fridricha Händela, od jehož narození letos uplyne 350 let, ji bude možné v jednom z nejzachovalejších barokních divadel na světě zhlédnout hned dvakrát. Příběh vycházející ze skutečného života posledního Severovce na římském trůnu představí pod vedením Jany Semerádové Collegium Marianum. Diváky čeká poučená interpretace sólových partů i orchestrálních doprovodů, jedinečná choreografie, dobové kostýmy i líčení. To vše se odehraje v unikátní českokrumlovské památce zapsané na seznam světového dědictví UNESCO.

Účinkující

Hana Blažíková – soprán
Sylva Čmugrová – kontraalt
Helena Kalambová – soprán “en travesti”
Tereza Zimková – soprán
Vojtěch Pelka – mezzosoprán (castrato)
Jaromír Nosek – bas
Linda Holubová – kostýmy, scéna
Monika Hliněnská – režie
Jana Semerádová – umělecká vedoucí Collegium Marianum
Collegium Marianum

Program

Georg Friedrich Händel: Alessandro Severo, HWV a13

Hana Blažíková

Absolventka Pražské konzervatoře sopranistka Hana Blažíková se věnuje interpretaci převážně barokního, renesančního a středověkého repertoáru. Sólově vystupuje se světovými ansámbly, mezi které patří Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra či Ensemble Pygmalion. Zpívala také s Boston Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker nebo s Bach Collegiem Japan v newyorské Carnegie Hall. Podnikla několik koncertních turné po Severní Americe, po Austrálii a Tasmáni. Hana Blažíková se věnuje také hře na gotickou harfu a je členkou souboru Tiburtina Ensemble, který se zaměřuje na interpretaci gregoriánského chorálu a rané středověké polyfonie.

Hana Blažíková
foto: Petra Hajská

Sylva Čmugrová

Absolventka Pražské konzervatoře a Akademie múzických umění v Praze kontraaltistka Sylva Čmugrová se zúčastnila mistrovských pěveckých stážích v italské Sienně, Lichtenštejnsku, Českých Budějovicích a Karlových Varech. Byla sólistkou Opery Mozart, Státní opery Praha a sólistkou Opery Národního divadla v Praze. Rovněž hostovala na operních scénách v Plzni, Hudebním divadle v Karlině, Liberci, ale také v Itálii, Švýcarsku, Kanadě, Japonsku a v dalších zemích. Patří mezi finalisty mezinárodních pěveckých soutěží v Ženevě a v Miláně.

Sylva Čmugrová

Helena Kalambová

Vystudovala zpěv na konzervatoři v Pardubicích a Fakultu umění v Ostravě. Repertoárovým těžištěm Heleny Kalambové je především hudba období baroka, klasicismu a bel canta. Sopranistka spolupracovala například s Czech Ensemble Baroque, Ensemble Inégal, Ensemble Damian nebo Musicou Florea. Kromě toho se představila s Janáčkovým komorním orchestrem, na festivalu soudobé hudby NODO v Ostravě, ve Slezském divadle v Opavě nebo na festivalu Händel Festspiele Halle. Vystupuje také koncertně. Byla semifinalistkou soutěže Concorso Musica Sacra v Římě či finalistkou v kategorii Píseň na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech.

Helena Kalambová
foto: Matěj Sládek

Tereza Zimková

Rodačka ze Slovenska absolvovala Konzervatoř v Bratislavě a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně. Kromě opery a písní se sopranistka Tereza Zimková věnuje interpretaci renesanční, barokové a duchovní hudby. Spolupracovala Il Cuorre Barocco, Solamente Naturali, Czech ensemble Baroque, Victoria ensemble, Musica Florea nebo Sinfoniettou Cracovia. Vystupovala s tělesy Chor der Bamberger Symphoniker, Chorakademie Lübeck a také Českým filharmonickým sborem Brno, s nimiž vystupovala po celém světě, například ve Francii, Jižní Koreji, Číně, Německu či Hongkongu. Vystupovala v Národním divadle Moravskoslezském či v Operním studiu Slovenského národního divadla.

Tereza Zimková
foto: Vojtěch Kába

Vojtěch Pelka

Vojtěch Pelka je kontratenorista současné mladé operní generace a průkopník kontratenorového oboru v České republice. Absolvoval Konzervatoř Jana Deyla v Praze v pěvecké třídě prof. Barbory Klozové Velehradské, u níž se nadále pěvecky vzdělává. Úspěšně se zúčastnil řady mezinárodních pěveckých soutěží. Mezi nevýraznější soutěžní úspěchy patří Audience Award, kterou získal na Cesti Competition 2024 v Innsbrucku (AT) a 2. místo s mimořádnou cenou za interpretaci Mozartovy árie, ze Soutěžní přehlídky konzervatoří České republiky 2019. Debutoval rolí Cherubína v opeře Figarova svatba od W. A. Mozarta, následovala titulní role císaře Nerona v Monteverdiho opeře Korunovace Poppey. Věnuje se také intepretaci soudobé hudby, spolupracoval s Michaelem Kocábem, vystoupil se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK či na festivalu Metronom Festival Prague 2024.

Vojtěch Pelka

Jaromír Nosek

Basista Jaromír Nosek vystudoval sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK v Praze a zpěv na Pražské konzervatoři a na Hudební fakultě AMU v Praze, absolvoval i zahraniční stipendijní programy. Spolupracuje s Cappella Mariana, Gli Angeli Genève, Wrocław Baroque Ensemble, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Lautten Compagney a mnoha dalšími špičkovými orchestry i dirigenty. Jaromír založil a umělecky vede komorní soubor ANMOEN, s kterým se věnuje interpretaci hudby raného baroka a jejímu citlivému propojování se skladbami soudobých autorů.

Jaromír Nosek

Linda Holubová

Práce absolventky pražské Divadelní fakulty Akademie múzických umění Lindy Holubové je vidět v divadlech po celé České republice. Jako kostýmní výtvarnice spolupracuje s mnoha režiséry, podílela se také na vizuální kampani ND Brno. Neomezuje se však pouze na činoherní tvorbu. V únoru 2023 měla v Jihočeském divadle České Budějovice premiéru Dvořákova opera Jakobín, Linda pro tuto inscenaci vytvořila kostýmní výpravu. Žena mnoha řemesel pracovala také na muzikálu Šumař na střeše Městského divadlo Kladno a pro soubor ArtWay navrhla scénu a kostýmy pro několik inscenací, jako je Macbeth a Hodina lásky nebo Proces.

Linda Holubová

Monika Hliněnská

Režisérka Monika Hliněnská se pro velký zájem o anglofonní kulturu a literaturu původně rozhodla studovat obor Mezinárodní vztahy – britská a americká studia na Západočeské univerzitě v Plzni. Dostala se tak na roční studijní pobyt v anglickém Manchesteru, kde v rámci získání všeobecného historického a kulturního přehledu poprvé studovala divadlo. Politologii definitivně opustila a v roce 2022 absolvovala na katedře činoherního divadla pražské DAMU režií vlastní dramatizace románu Stefana Zweiga Netrpělivost srdce. Spolupracovala se Švandovým divadlem na Smíchově, s Divadlem Letí a skrze neutuchající zájem o současná i klasická operní díla také s několika operními soubory.

Monika Hliněnská

Jana Semerádová

Umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová působí také jako dramaturgyně a režisérka. Rovněž se věnuje badatelské činnosti v českých a zahraničních archivech a studiu barokní gestiky, deklamace a tance. Flétnistka, která absolvovala Pražskou konzervatoř, Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze a Královskou konzervatoř v Den Haagu, má docenturu v oboru flétna. Je také laureátkou mezinárodních soutěží v Magdeburku a Mnichově. Pod jejím vedením Collegium Marianum každoročně uvádí několik novodobých premiér. Jana Semerádová vystupuje také sama, a to na významných evropských pódiích.

Jana Semerádová
foto: Petra Hajská

Collegium Marianum

Pražský soubor Collegium Marianum od založení v roce 1997 provádí hudbu 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se věnuje také scénickým projektům. Soubor umělecky vede flétnistka Jana Semerádová, která zároveň hostuje jako sólistka v evropských orchestrech. Collegium Marianum spolupracuje s evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy, jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernande aj., významná je též spolupráce s loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky, s nímž uvádí originální projekty. Collegium Marianum je také nositelem ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby udělovaného českou sekcí Mezinárodní hudební rady UNESCO. Soubor pořádá i koncertní cyklus Barokní podvečery a je rezidenčním souborem mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby a Svatováclavského hudebního festivalu.

Collegium Marianum
foto: Petra Hajská

barokní divadlo, zámek

Barokní divadlo je poklad Českého Krumlova, za kterým se sjíždí návštěvníci ze všech koutů světa. Jde o jedno ze čtyř zachovaných barokních divadel 18. století na celém světě, které má původní divadelní budovu, orchestřiště, jeviště, stovky divadelních kostýmů a doplňků, dekorací, osvětlovacích těles i libret. To českokrumlovské, ze kterého si odnesete unikátní zážitek, je z nich nejstarší. Nechte se přenést do hluboké historie a doby barokních mistrů.

Barokní opera: Händel – Alessandro Severo

Generální partner

Hlavní partneři

Oficiální partneři

Festival se koná za laskavé podpory